Overslaan en naar de inhoud gaan

Zeg niet zomaar brug tegen de Nijverheidsbrug

Wij zien niet zomaar een brug als we naar de zopas gemoderniseerde Nijverheidsbrug over het Zeekanaal in Ruisbroek kijken. Wij zien 20 kilometer kabels, 4.000 aansluitingen in zekeringkasten en eigenlijk niet 1 maar 2 bruggen, want alle systemen zijn verdubbeld zodat er altijd een back-up is.

De modernisering van de brug gebeurde in samenwerking met De Vlaamse Waterweg. Samen vernieuwen we bruggen om de regelmaat van trein-, weg- en scheepvaartverkeer nog te verbeteren.

Klaar voor de toekomst

De Nijverheidsbrug is een beweegbare brug die zo’n 5.000 keer per jaar opengaat om schepen op het Zeekanaal te laten passeren. Bij een zogenaamde basculebrug, waarbij het brugdek bijna loodrecht omhoog kan, draaien de kabels van de bovenleiding weg om plaats te maken voor het brugdek dat omhoog komt. Het is dus een complexe constructie met veel bewegende delen waardoor de kans op een storing groter is dan bij vaste bruggen. Daarom werd het oude systeem volledig vernieuwd en vervangen door een nieuwe versie met volgende voordelen als gevolg:
 

  • Bij storing neemt back-up systeem over zodat brug blijft werken
  • Beter bestand tegen extreme temperaturen en slijtage
  • Eenvoudiger af te regelen
  • Kan vanop afstand bediend worden

Samenwerking

In totaal werd er 2 weken gewerkt aan deze modernisering. De Vlaamse Waterweg en Infrabel staken in maart 2017 al de koppen bijeen voor deze ongeziene samenwerking. Beide bedrijven nemen elk de helft van de kosten op zich.

Ook binnen Infrabel zelf was dit project de perfecte kans om samen te werken. De spoorbrug ligt namelijk net op de grens tussen twee verschillende regio’s en daardoor werkten mensen vanuit verschillende regionale diensten eraan samen. Bovendien moesten ook heel wat verschillende disciplines (sporen, seininrichting, bovenleiding, ICT, seinhuispersoneel, traffic management, veiligheidspreventie…) met mekaar afstemmen en een strikte planning volgen om dit alles tot een goed einde te brengen.

De intensieve samenwerking voor de spoorbrug in Ruisbroek was een testcase voor de andere nog te renoveren bruggen. Nu de brug over het Zeekanaal klaar is, zullen de 5 andere de komende 2 jaar aangepakt worden:
 

  • In 2020 de 2 Jan Bogaertsbruggen (spoor en baanbrug Kapelle-op-den-Bos)
  • In 2021 de 3 Scheldebruggen (spoor, oude en nieuwe baanbrug gewestweg N16 Temse)