Overslaan en naar de inhoud gaan

Noodzakelijke werken voor uw veiligheid

Vanaf 14 oktober en tijdens de herfstvakantie starten we een van de grootste spoorwerven ooit uitgevoerd op het Belgische spoorwegnet. Tot 300 medewerkers zullen 24 uur per dag, 7 dagen per week in de weer zijn om de seininrichting aan de uitrit van het station Brussel-Zuid te moderniseren. Deze werken zijn cruciaal om veilig treinverkeer en een betrouwbaar spoornet te garanderen voor onze klanten. We doen er alles aan om de hinder zo veel mogelijk te beperken.

Over welke werken gaat het ?

Infrabel werkt aan de modernisering van de seininrichting aan de zuidzijde van het station Brussel-Zuid. Een technologie die meer dan een halve eeuw oud is, moet worden vernieuwd. Doen we dit niet, dan dreigt de betrouwbaarheid van het net in het gedrang te komen en kunnen onze klanten hier de dupe van zijn. Het gaat hier bovendien om een essentiële operatie om het Europese veiligheidssysteem ETCS te kunnen installeren op de drukste spoorlijn van het land. Dagelijks rijden ongeveer 1200 treinen door de Noord-Zuidverbinding.

Zo’n operatie kan je niet tot een goed einde brengen zonder rekening te houden met beperkingen voor het treinverkeer. Dit betekent dat de NMBS voor bepaalde treinen (L, IC of P) een keuze moet maken. Gedurende 19 werkdagen en vooral tijdens de spitsuren zouden er ongeveer 50 treinen geschrapt moeten worden. Onze ploegen en die van de NMBS zijn nog op zoek naar oplossingen of alternatieven om de impact van deze werken te beperken.

Deze fase is de laatste van het ambitieuze project voor de modernisering van de hele Noord-Zuidverbinding, dat in 2014 van start is gegaan.

Planning van de moderniseringswerken van de Noord-Zuidverbinding:

  1. 2014: modernisering van de verbinding met weinig onderbrekingen voor het treinverkeer, omdat er hoofdzakelijk 's nachts en in het weekend kon worden gewerkt,
  2. 2017: modernisering van de seininrichting aan de noordkant van het station Brussel-Zuid tijdens één verlengd weekend met een totale verkeersonderbreking,
  3. 2019: modernisering van de seininrichting aan de zuidkant van het station Brussel Zuid, van 14 oktober tot 11 november.

Herfstvakantie zo veel mogelijk benutten

Waarom hebben we deze tijd van het jaar gekozen? Werken uitvoeren valt altijd wel op een slecht moment. De keuze voor deze periode is gemaakt omwille van de opeenvolging van twee verlengde weekends (1, 2 en 3 november en 9, 10 en 11 november) en omdat de scholen dan dicht zijn voor de herfstvakantie (van 26 oktober tot 3 november).

Om veiligheidsredenen moet het nieuw geplaatste materieel uitvoerig getest worden. Elke minuut van deze verkeersonderbreking wordt benut om ervoor te zorgen dat onze klanten de komende jaren over een veilige en betrouwbare infrastructuur kunnen beschikken.